maanantai 30. syyskuuta 2013

Ovatko messut jo "menneen talven lumia" vai löytyykö lisäarvoa?


Blogi alihankintamessuilta

Edelleen piparikakkumuotteja odotellen

 

Peräti 16 700 kävijää tutustui Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa Alihankinta 2013 –tapahtuman antiin.  Vaikka pari kollegaa on tänä vuonna todennut muista messuista, että olipa siellä-ja-siellä jotenkin niukasti näytteilleasettajia ja kävijöitä, alihankintamessut mennä porskuttaa rinta rottingilla ihan omassa sarjassaan. Se on yhä edelleen läpileikkaus suomalaisesta alihankintateollisuudesta – ja Pohjois-Karjalan yritysten kannattaa ehdottomasti olla tässä kärkikaartissa mukana.

Mikä sitten vetää ihmisiä Tampereelle ja alihankintamessuille? Tuskin sentään musta makkara – saahan sitä kaupasta muuallakin. Näinä virtuaalisen viestinnän aikoina on mahdollista kilauttaa kaverille, heittää sähköpostia, tarinoida videoneuvottelussa, ja raportoida tekemisistään ja tekemättä jättämisistään sosiaalisen median sovellusten välityksellä. Mutta mikään ei kaikesta huolimatta korvaa ihmisten kohtaamista kasvokkain. On se vaan niin mukava saada puhelinäänelle tai chattikanavan viestijälle kasvot, paiskata kättä ja jutella ”ihan livenä”.

Tässä varmaankin piilee se lisäarvo, jota onnistuneet ammattimessut voivat jatkossakin messuesittelijöille ja –vieraille antaa. Alihankinnassa on kyse toki tuotteista mutta myös palvelusta, ja kaupankäynnin toteuttamiseen tarvitaan luottamusta. Uskon, että sitä syntyy parhaiten silloin kun tutustutaan ja keskustellaan niin että ollaan yhdessä läsnä ja ajatuskin on mukana.

Voisiko messut siirtyä virtuaalisiksi? Voi toki, ja onhan sellaisia Suomessakin ollut. Itse kävin muutama vuosi sitten virtuaalisilla messuilla, mutta kyllä vierailu oli kokemuksena selvästi karumpi kuin oikeat messut. Ei pelkästään siksi, että en ”päässyt” minnekään toimistopöydän takaa. Jotta messuille kirjautuminen onnistui, tarvitsin mikrotuen apua selainongelman selvittelyyn. Eikä osastoilla käyntikään sujunut mutkattomasti. Odotan edelleen niitä piparikakkumuotteja, jotka minun piti saada käytyäni yhdellä osastolla virtuaalisesti ja annettuani virtuaalisen käyntikorttini ja chattailtyä aikani kirjallisesti virtuaalisen näytteilleasettajan kanssa.

Onko Pohjois-Karjalan yhteisosastolle tarvetta jatkossa? Tämän vuoden yrityksistä leijonan osa on jo ilmaissut halunsa olla mukana ensi vuonnakin, joten tästä voi päätellä että ”kyllä on”! Yritysten yhteisessä esiintymisessä on sellaista voimaa, että sitä ei kannata hukata. Jos yhteisosasto sattuisi purkautumaan, olisi tuolle A-hallin huippupaikalle ottajia jonossa. Ja takaisin ei ikinä enää samalle paikalle päästäisi – jos nyt messuille ylipäätään enää mahduttaisi mukaan ollenkaan.  Lisäksi pois jääminen olisi huono signaali alihankinta-alan uskottavuudesta ja tulevaisuudesta Pohjois-Karjalassa: poissa messuilta – poissa maailman kartalta, kenties?




Pohjois-Karjalan yhteisosaston toteutuminen toki tarkoittaa sitä, että mukaan on lähdettävä riittävästi yrityksiä. Jos jollekulle on herännyt jonkinasteinen ajatus, että voisi ehkä harkita osallistumista syksyllä 2014 Pohjois-Karjalan yhteisosastolle, Tiedepuistoon voi ottaa yhteyttä jo nyt. Joka vuosi yhteisosastolle on mahtunut myös muutama uusikin yritys.

Seuraavat alihankintamessut ovat ”Mansessa” 16. – 18.9.2014. Pidetäänhän huoli yhdessä, että ”Pohjois-Karjalasta kajahtaa” myös näillä messuilla!


Soile Asikainen
 
Kirjoittaja on Joensuun Tiedepuiston viestintäkoordinaattori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti