sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Hautomoblogi: Firman pitää toimia kuin rokkibändi


Hautomoblogi: Firman pitää toimia kuin rokkibändi

Aloitetaan provosoivalla väitteellä: Firman pitää toimia kuin rokkibändi. Alustetaan ajastusta; jos bändin ensimmäinen biisi ei myy, niin joko tehdään samalla bändillä toinen biisi tai sitten vaihdetaan bändin kokoonpanoa. Mutta soittamista ei lopeteta. Bändien kokoonpanot ja tyylit muuttuvat. Bändihommissa on paljon sellaista, jota yritysmaailmassakin tulee tehdä; parhaimmillaan levyn tuottaa ammattituottaja, joka kyseenalaistaa bändin ja kappaleet. Metallica palkkasi aikoinaan huipputuottajan Bob Rockin Metallica - levyllensä, koska halusi jonkun ulkopuolisen tuottavan heille huippulevyn. Tuottaja kommentoi bändin sanoittaja James Hetfieldille, että ”tässä kappaleessa on huonot sanat”. James tokaisi siihen, että ”etkö tiedä kuka minä olen?”. Tuottaja sanoi, että ”tiedän, mutta siitä huolimatta biisin sanat ovat huonot”. James palasi vihkonsa ääreen ja teki kappaleeseen sanat uudelleen. Biisin nimi oli Enter Sandman ja kaikki Metallica-tuntijat tietävät, kuinka loistava kappaleesta ja levystä loppujen lopuksi tuli!  

Pienen yrityksen johtajat eivät ole samoja, kuin suuren yrityksen johtajat. Sama koskee bändiä; laulaja vaihdetaan toiseen, jos muu bändi on kunnossa, mutta laulussa tökkii. Firmoihin kaivataan mielestäni juuri tuota henkeä; vierailut muissa kokoonpanoissa (esimerkiksi hallitustyöskentelyn kautta) antavat varmasti molempia osapuolia tyydyttävät tulokset! Säännölliset vierailut muissa yrityksissä pitävät yrittäjän silmät avonaisina.

Toinen väite: yritykset käyttävät liian vähän ”tuottajia”. Alkuvaiheessa firmojen ”tuottajina” ovat esimerkiksi Yrityshautomot, joilla on monesti vuosien kokemus ”bändissä soittamisesta” ja bändien tuottamisesta, eli siitä, ovatko yrityksen tuotteet (musiikki) ja tiimi (bändin jäsenet) kunnossa. Juuri tästä on kyse yritysmaailmasta; menestyvä yritys on yhdistelmä oikeita ihmisiä/soittajia ja tuotetta/musiikkia. Ilman toista ei ole toista, paisti hirmuisella tuurilla. Pidemmän päälle ei pelkällä tuurilla pärjätä. Kannustankin voimallisesti yrityksiä tekemään yhteiskiertueita, yhteisiä levyjä sekä vierailemaan muiden bändien levyillä! Suomeksi: yritysten pitää entistäkin enemmän verkostoitua, tehdä yhteisiä markkinointitempauksia, testata omia ja yhteisiä tuotteita asiakkailla sekä harjoittaa työntekijävaihtoa. Yrittäjäurani aikana yrittäjäystäväni esitteli omia ajatuksiaan/biisaihioita minulle ja päinvastoin; ne olivat uskomattomia kokemuksia, kun sai testata kaverillansa omat ideansa, ennen kuin esitteli ajatuksensa omassa firmassa. Ideat jalostuivat ja olivat valmiimpia viikkopalaverissa. Toimii, kun hirven sarvet.

Bändit soittavat kimpoissa, välillä vieraillaan toisten bändien keikoilla soittamassa. Toisinaan tehdään kappaleita muille kokoonpanoille. Pääasia on, että rokki soi, ja laulu raikaa. Otetaan sama henki mukaan yritystoimintaan. Rok rok.


Kirjoittaja on Joensuun Tiedepuiston kehityspäällikkö ja Yrityshautomon valmentaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti