Hautomoblogi: Firman pitää toimia kuin rokkibändi
Aloitetaan provosoivalla
väitteellä: Firman pitää toimia kuin rokkibändi. Alustetaan ajastusta; jos bändin
ensimmäinen biisi ei myy, niin joko tehdään samalla bändillä toinen biisi tai
sitten vaihdetaan bändin kokoonpanoa. Mutta soittamista ei lopeteta. Bändien
kokoonpanot ja tyylit muuttuvat. Bändihommissa on paljon sellaista, jota
yritysmaailmassakin tulee tehdä; parhaimmillaan levyn tuottaa ammattituottaja,
joka kyseenalaistaa bändin ja kappaleet. Metallica palkkasi aikoinaan
huipputuottajan Bob Rockin Metallica
- levyllensä, koska halusi jonkun ulkopuolisen tuottavan heille huippulevyn. Tuottaja
kommentoi bändin sanoittaja James Hetfieldille, että ”tässä kappaleessa on
huonot sanat”. James tokaisi siihen, että ”etkö tiedä kuka minä olen?”. Tuottaja
sanoi, että ”tiedän, mutta siitä huolimatta biisin sanat ovat huonot”. James
palasi vihkonsa ääreen ja teki kappaleeseen sanat uudelleen. Biisin nimi oli Enter
Sandman ja kaikki Metallica-tuntijat tietävät, kuinka loistava kappaleesta ja
levystä loppujen lopuksi tuli!
Pienen yrityksen johtajat eivät
ole samoja, kuin suuren yrityksen johtajat. Sama koskee bändiä; laulaja
vaihdetaan toiseen, jos muu bändi on kunnossa, mutta laulussa tökkii. Firmoihin
kaivataan mielestäni juuri tuota henkeä; vierailut muissa kokoonpanoissa (esimerkiksi
hallitustyöskentelyn kautta) antavat varmasti molempia osapuolia tyydyttävät
tulokset! Säännölliset vierailut muissa yrityksissä pitävät yrittäjän silmät
avonaisina.
Toinen väite: yritykset käyttävät
liian vähän ”tuottajia”. Alkuvaiheessa firmojen ”tuottajina” ovat esimerkiksi Yrityshautomot,
joilla on monesti vuosien kokemus ”bändissä soittamisesta” ja bändien
tuottamisesta, eli siitä, ovatko yrityksen tuotteet (musiikki) ja tiimi (bändin
jäsenet) kunnossa. Juuri tästä on kyse yritysmaailmasta; menestyvä yritys on yhdistelmä oikeita ihmisiä/soittajia ja tuotetta/musiikkia.
Ilman toista ei ole toista, paisti hirmuisella tuurilla. Pidemmän päälle ei pelkällä tuurilla pärjätä. Kannustankin
voimallisesti yrityksiä tekemään yhteiskiertueita, yhteisiä levyjä sekä vierailemaan
muiden bändien levyillä! Suomeksi: yritysten pitää entistäkin enemmän
verkostoitua, tehdä yhteisiä markkinointitempauksia, testata omia ja yhteisiä
tuotteita asiakkailla sekä harjoittaa työntekijävaihtoa. Yrittäjäurani aikana
yrittäjäystäväni esitteli omia ajatuksiaan/biisaihioita minulle ja päinvastoin;
ne olivat uskomattomia kokemuksia, kun sai testata kaverillansa omat ideansa,
ennen kuin esitteli ajatuksensa omassa firmassa. Ideat jalostuivat ja olivat
valmiimpia viikkopalaverissa. Toimii, kun hirven sarvet.
Bändit soittavat kimpoissa,
välillä vieraillaan toisten bändien keikoilla soittamassa. Toisinaan tehdään
kappaleita muille kokoonpanoille. Pääasia on, että rokki soi, ja laulu raikaa. Otetaan
sama henki mukaan yritystoimintaan. Rok rok.
Kirjoittaja on Joensuun
Tiedepuiston kehityspäällikkö ja Yrityshautomon valmentaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti